"Provinciebestuur Vlaams-Brabant kiest opnieuw voor fossiele brandstoffen"

Op 10 maart 2016

Persbericht | 10 maart 2016

Het was even slikken toen het proviciebestuur tijdens de raadsvergadering van woensdag 8 maart vroeg om een vierjarige contractvernieuwing goed te keuren voor tankkaarten bestemd voor de eigen diensten van de provincie. Daaruit blijkt niet de minste ambitie om zelfs maar een begin te maken van een overschakeling naar milieuvriendelijk energieverbruik.

Het bestuur herhaalt telkens haar mantra over de klimaatneutraliteit van Vlaams-Brabant. Maar terwijl gemeenten en particulieren via folders worden aangemoedigd om hun eigen energieverbruik aan te passen, zal het wagenpark van de provincie de komende vier jaar volledig op fossiele brandstof blijven draaien. Meer nog; het provinciebestuur verwacht de komende vier jaar een totaal fossiele brandstofverbruik van nagenoeg een kwart miljoen liter (240.00 liter), waarvan ruim 90 procent diesel!

Uitgerekend deze maand pakt de provincie Vlaams-Brabant, in haar magazine .MAG uit met een rist goede praktijken inzake energieverbruik. Talloze privé-bedrijven doen vandaag al op eigen initiatief inspanningen om hun mobiliteit te organiseren op basis van waterstof of aardgas. Ook bij het personenvervoer zijn elektrische wagens volop aan hun een opmars begonnen. Voor het provinciebestuur zelf beperkt die goede praktijk zich evenwel te vaak tot ronkende milieuverklaringen op glanspapier.

De N-VA fractie had het dan ook niet moeilijk om afgelopen woensdag, tijdens de provincieraad, de vinger op de wonde te leggen. “De deputatie heeft inzake vergroening van haar eigen wagenpark niet alleen drie jaar voorbij laten gaan; ze toont ook voor de komende vier jaar geen enkel voornemen om het roer om te gooien”, aldus N-VA provincieraadslid Joris Van den Cruijce. "We verwachten dat de provincie op korte termijn een mobiliteits- en energieplan uittekend voor een milieuvriendelijke vervoerspraktijk en willen daarvoor graag samenwerken met de meerderheid."

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is