Mondelinge vraag: Realisatie OMA-B fietsroute

Op 13 september 2016

PROVINCIE VLAAMS-BRABANT - PROVINCIERAAD VAN 13 SEPTEMBER 2016

De OMA B-route, het fietspad dat langs de spoorlijn Dendermonde-Brussel door Opwijk, Merchtem en Asse loopt, is een tweetal jaar geleden van de provinciale radar verdwenen. Tijdens een commissievergadering in juni bracht ik het dossier ter sprake en toen bleek dat de gemeente Merchtem een opening zou maken om deze fietsroute vooralsnog te realiseren.

- Heeft de deputatie hieromtrent al contact opgenomen en overleg gepleegd met de gemeente Merchtem?

- Zijn er in dit dossier ondertussen al nieuwe stappen ondernomen en welke eventuele verdere initiatieven staan er nog op stapel?

Antwoord van gedeputeerde Tom Dehaene (CD&V)

“De OMA B-route heeft al een zeer lange geschiedenis. In de vorige legislatuur zijn er al stappen gezet om die route te realiseren en het studiewerk daarvoor op te starten. In de provincieraad is er hier zelfs een overeenkomst goedgekeurd tussen de gemeentes Merchtem en Opwijk, (Asse niet, omdat zij hun eigen studiebureau hadden aangesteld). Voor het gedeelte Merchtem en Opwijk was er dus een overeenkomst klaar en daar heeft de gemeente Merchtem in laatste instantie laten weten dat zij de realisatie toch niet zagen zitten en zij hebben die overeenkomst dus niet goedgekeurd. Jammer genoeg was dat de tweede keer dat Merchtem terugkwam op de intentie om die fietssnelweg aan te leggen.

Vandaar dat ik op uw eerdere vraag had gezegd dat wij niet het initiatief gaan nemen om Merchtem nog een keer proberen te overhalen. Die vraag moet van Merchtem zelf komen. Het is juist dat eerste schepen Elpers (OVLD) ons gecontacteerd heeft met de vraag of er nog eens kan over gesproken worden. Ik stel vast dat er een nieuwe wind waait in Merchtem. We hebben dus inderdaad in juli een gesprek (hierover) gehad, waarna het schepencollege een brief gestuurd heeft naar de provincie met de vraag of het dossier terug kan opgepikt worden. U begrijpt dat we aan de gemeente gevraagd hebben om dat inderdaad te formaliseren via een brief, omdat we geen derde keer het traject willen doorlopen en dan niet kunnen uitlopen. We willen geen derde keer een blauwtje lopen.

Na dat gesprek en die brief hebben wij aan de gemeente laten weten dat wij het proces terug zullen opstarten en dat wij in november (2016) het tracé terug op de wijzigingsronde zullen brengen. U weet dat er halfjaarlijks een dergelijke bijeenkomst is om het BFF (Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk) nieuwe tracés op te leggen. Dat zou een eerste stap zijn om die route terug op de agenda te krijgen en te bekijken hoe we daar, samen met de gemeentes, de realistie kunnen bewerkstelligen."

Joris Van den Cruijce (N-VA): Weet u of er grote routewijzigingen inzitten, dan wel dat het tracé volledig gelijkloopt met het destijds voorgestelde tracé?

Gedeputeerde Dehaene:

“Ik heb geen weet van grote wijzigingen. Dat zal moeten blijken op die vergadering en in de voorbereiding van die vergadering, maar het lijkt me logisch dat we het tracé, waarover een paar jaar geleden al over gesproken is, als basis nemen. De bedoeling van dat soort bijeenkomsten is om te kijken of dit het tracé is dat we willen weerhouden of moet daar eventueel ergens bijsturing zijn.”