Mondelinge vraag: verkoop van het erfpachtrecht ‘Toonzaal Brabant’ in Brussel aan de nv Befimmo.

Op 7 december 2015

PROVINCIERAAD VAN VLAAMS-BRABANT - vergadering van 8 december 2015

Mondelinge vraag van de Sonia Van Laere i.v.m. de verkoop verkoop van het erfpachtrecht ‘Toonzaal Brabant’ in het WTC-gebouw Brussel aan de nv Befimmo.

In de raadscommissie patrimonium van 6 oktober ll. deelde de deputatie mee dat zij op 27 augustus 2015 instemde met het bod van de nv Befimmo om het erfpachtrecht van ‘toonzaal Brabant’ in het WTC-gebouw Brussel te kopen voor 50.000 euro. Aan nv Befimmo werd gevraagd om de termijn van dit bod – dat aanvankelijk gold tot 30 september 2015 – te verlengen tot eind november 2015, gezien de tijd vereist om instemming te verkrijgen van de mede-erfpachtgenamen.

• Omdat deze nieuwe termijn ondertussen is verstreken, vernam ik graag of deze verkoopsovereenkomst ondertussen formeel werd afgesloten?
• Aangezien de provincie Vlaams-Brabant 45 procent van het erfpachtrecht in haar bezit heeft of had: keert er met deze verkoop effectief 22.500 euro terug naar de provincie?

Antwoord van gedeputeerde Julien Dekeyser: «Exact 22.500 euro keert terug naar de provincie. Er is een nieuwe termijnverlenging gevraagd en verkregen omdat de partners die mee moeten overgaan tot de verkoop nog geen toestemming hadden gekregen van de desbetreffende besturen. De termijn is verlengd tot 29 februari 2016. Ondertussen blijft het bod geldig. Wij hebben vanuit onze administratie aangedrongen bij de verschillende instanties dat zij tijdig een beslissing nemen, zodat de (verkoops)akte voor die datum kan worden getekend.»

Sonia Van Laere: Houdt u ons op de hoogte of zal ik die vraag over enkele maanden nog een keer stellen?

Julien Dekeyser: «Stel ze best nog maar een keer...»