Vragen bij afgeslankte nieuwbouw provinciedomein Huizingen.

Op 16 september 2016

LEUVEN, 16 september 2016 - Eerder deze week keurde de provincie het bestek voor de bouw van het nieuwe onthaalgebouw in het provinciedomein Huizingen voor de tweede keer goed. Oppositiepartij N-VA blijft echter met onbeantwoorde vragen zitten over het dossier.

Begin dit jaar werd het bestek voor de nieuwbouw al een keer goedgekeurd, maar werd er geen enkele offerte ingediend, waardoor de provincie de procedure noodgedwongen moest herhalen.

Aangezien echter tijdens de tweede ronde, alle indieners het voorziene budget (1.045.000 euro) ruim overschreden, werd de opdracht niet gegund. De provincie liet het project hertekenen tot een ingekrompen plan, waarvoor ze nu evenwel 100.000 euro méér uittrekt (1.144.000 euro) dan in februari was voorzien.

Daarbij wordt er stevig in het oorspronkelijke bouwprogramma gesnoeid: o.a. twee vergaderzalen worden teruggebracht tot één ruimte, worden er goedkopere bouwmaterialen voorzien en komen er in het onthaalgedeelte drie kassa’s i.p.v. aanvankelijk vier.

Oppositiefractie N-VA onthield zich bij de stemming, omdat ze nog verschillende hiaten in het nieuwe bestek ontdekte. Hiaten die de deputatie tijdens de raadszitting niet kon dichten.

N-VA-fractievoorzitter, Linda Van den Eede, stelde onder meer vast dat de kosten voor de rubriek ‘bouwplaatsvoorzieningen’ in het nieuwe bestek stijgen van 17.000 euro naar 40.000 euro.  Ook ontdekte de N-VA-fractievoorzitter dat in de herziene kostenraming de schilderwerken nu twee keer werden opgenomen en dat het ereloon voor het architectenbureau in het herziene bestek ontbrak.

De vraag of het gewijzigde kostenplaatje voor het hertekende, ingekrompen plan bijgevolg klopt, blijft voorlopig een raadsel. Het hield de meerderheidsfracties afgelopen dinsdag, tijdens de provincieraad, echter niet tegen om het aangepaste bestek alsnog goed te keuren. Wordt vervolgd…

Voor meer  informatie:

Linda Van den Eede, fractievoorzitter N-VA provincie Vlaams-Brabant
Molenveld 22
1760 Roosdaal
tel.: 054-33 99 70 - gsm: 0483-20 47 47
e-mail : linda [dot] dedobbeleer-vandeneede [at] raad [dot] vlaamsbrabant [dot] be