'Tweede kans voor bouwplannen' of "slechte manier van stemmen ronselen'?

Op 5 december 2015

Provincie zet met advertentie aan tot procederen tegen gemeente.
bron: Belga, 30.11.2015

Enkele gerichte advertenties van de provincie Vlaams-Brabant zetten kwaad bloed bij de lokale besturen. De provincie prijst zichzelf immers actief in de markt als instantie waar gemeentelijke besluiten aangevochten kunnen worden. "Compleet schaamteloos", reageren N-VA en sp.a vandaag in de krant De Standaard.

De advertenties van gedeputeerden Tom Dehaene (CD&V) en Julien Dekeyser (Open Vld) dragen de expliciete titels 'Geef je bouwplannen een tweede kans' en 'In beroep bij de deputatie'. Daarin promoten ze het aantekenen van beroep wanneer het schepencollege "een domper" zet op je bouwplannen of wanneer een buur een vergunning kreeg en je hinder verwacht.

"Plat en schaamteloos dienstbetoon. Vriendjespolitiek van de vorige eeuw", hekelt Bruno Tobback (sp.a), die bijval krijgt van N-VA'er Wilfried Vandaele. "Dit gaat in tegen de beleidslijn van Vlaanderen, dat gemeenten juist meer vertrouwen wil geven", reageert ook hij. "Het geeft bovendien de indruk dat lokale besturen eigenlijk prutsers zijn, waarmee de burger maar best geen rekening houdt."

"Voor een bestuursniveau waarvoor nog maar weinig steun bestaat, doen ze wel heel goed hun best om de laatste restjes steun te verliezen", waarschuwen Tobback en Vandaele. Tobback hoopt alvast dat de Vlaamse regering de geplande herziening van de Vlaamse codex zal aangrijpen om de provinciebesturen op dit vlak in te perken. Al wil hij de beroepsmogelijkheden niet afschaffen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?