Mondelinge vraag: Open Bedrijvendag 2015 in het provinciehuis

Op 27 oktober 2015

PROVINCIERAAD VAN VLAAMS-BRABANT - vergadering van 27 oktober 2015

Mondelinge vraag van de heer Joris Van den Cruijce van 26 oktober 2015 betreffende de Open Bedrijvendag 2015 in het provinciehuis Vlaams-Brabant.

De heer Van den Cruijce licht toe dat op 4 oktober 2015 de provincie Vlaams-Brabant deelnam aan de Open Bedrijvendag en daarbij het provinciehuis openstelde voor het grote publiek.
Hij wenst te weten:
- hoeveel externe bezoekers het provinciehuis die dag ontving;
- hoeveel personeelsleden er die dag ingeschakeld werden voor dit evenement;
- hoeveel de totale kostprijs bedroeg voor de organisatie van dit evenement;
- welk bedrag er besteed werd voor de aankondiging én de promotie van dit evenement
(advertenties, banners, flyers, drukwerk, etc.);
- of de publieksreacties en/of bezoekersprofielen op de één of andere wijze in kaart werden
gebracht en hoe het evenement bijgevolg werd geëvalueerd?

Antwoord:

Mevrouw Swinnen, gedeputeerde, legt uit dat de provincie heeft deelgenomen aan de Open Bedrijvendag in het kader van 20 jaar Vlaams-Brabant. De provincie heeft zich aangesloten bij deze formule omdat dit een aantal voordelen had. Ze zegt dat voor een bedrijf van onze omvang er normaal 15.000 euro diende betaald te worden voor een deelname. Mits onderhandelingen, werd er uiteindelijk slechts 5.000 euro aangerekend. Ze stelt dat in deze kostprijs alle promotiemateriaal inbegrepen was zoals de folders, de affiches, de vlaggen en het programmaboekje. Ze vervolgt dat voor het opzetten van de verschillende standen, eveneens medewerkers werden voorzien. In totaliteit spreken we over ongeveer vijftien personen die hebben meegewerkt aan de Open Bedrijvendag. Het opzetten van deze standen kon niet vooraf gebeuren, aangezien alle zalen op de gelijkvloerse verdieping op zaterdag verhuurd waren. De werkingskosten van de dag zelf bedroegen 2.000 euro. Hierin zitten de kosten voor de fotograaf, de wafels, de ijsjes, de dranken, de bijdrage voor de vrijwilligers die de drones demonstreerden en het arrangement dat de bezoekers konden winnen, vervat.

Ze licht toe dat er een 750-tal cateringbonnetjes werden verdeeld maar dat er tevens mensen via de zijingang het provinciehuis zijn binnengekomen. Er wordt bijgevolg geschat dat de provincie een kleine 1000 bezoekers mocht ontvangen tijdens deze editie van de Open Bedrijvendag. Wat het bereik ervan betreft, stelt ze dat de foto’s op Facebook voor heel wat interactie hebben gezorgd met 2.366 bereikte personen. Deze foto’s hebben bovendien aanleiding gegeven tot pieken in de bezoeken aan de provinciale website op die dag. Ze benadrukt dat het filmpje dat werd gemaakt met de drones een bereik had van 5.900 personen en 1.700 ‘views’. Ze besluit dat de Open Bedrijvendag heel positief werd ervaren. Bezoekers zijn nog steeds verrast over de projecten die de provincie allemaal verwezenlijkt en waren in het algemeen erg blij nader te kunnen kennismaken met ons bestuur.