Mondelinge vraag: digitaal loket kinderopvang arrondissement Leuven

Op 11 september 2016

PROVINCIE VLAAMS-BRABANT - PROVINCIERAAD VAN 13 SEPTEMBER 2016

Provincieraadslid Lucia Dewolfs (N-VA): De stad Leuven heeft al twee jaar ervaring met een digitaal loket kinderopvang: ouders die op zoek zijn naar de opvang voor hun kind(eren) hoeven zich daarbij niet langer in te schrijven bij verschillende crèches om zich van een opvangplaats te verzekeren. Ik vernam dat de intergemeentelijke dienstverlenende vereniging Interleuven dit initiatief eventueel zou willen uitbreiden tot het volledige arrondissement Leuven. Is het provinciebestuur op de hoogte van deze uitbreidingsplannen, werd zij daarover reeds geconsulteerd en hoe staat de provincie tegenover de territoriale uitbreiding van een digitaal loket kinderopvang?

Antwoord van gedeputeerde Monique Swinnen (CD&V) – Provincieraad Vlaams-Brabant van 13 september 2016  (transcriptie)

«De vraag van een lokaal loket kadert in het nieuwe decreet kinderopvang, dat nu ongeveer twee jaar loopt. Bedoeling van de decreetgever is om lokale besturen aan te moedigen om iets te ondernemen om ouders te helpen bij die zoektocht. Hoe ze dat doen, of wat ze daarvoor organiseren: daarin zijn de gemeentebesturen vrij. Maar we weten dat het, zeker voor zwakkere ouders of alleenstaanden, soms echt niet evident is om hun weg daarin te vinden.

Vanuit het provinciebestuur hebben we in januari (2016) n.a.v. verschillende lopende acties – o.a. ook de voorstellen vanuit Digitaal Loket – een samenkomst gepland, waarop alle gemeentebesturen, maar ook kinderopvangvoorzieningen, aanwezig waren en waar we Kind & Gezin gevraagd hebben om de nieuwe regelgeving toe te lichten, omdat er nogal wat misverstanden waren over wat moet, wat moet niet… Daarover hebben we toen een interessante uiteenzetting gekregen, maar we hadden ook een aantal initiatieven, die zich al georganiseerd hebben om die eerste vragen van de ouders te kunnen registreren en op te vangen, om die zich te laten voorstellen. Dat was heel interessant, omdat we een waaier van oplossingen kregen. Er waren mensen van het OCMW van Halle, van het kinderdagverblijf Kinderpret in Asse, van de vzw STORZO voor Zoutleeuw, Linter, Geetbets en Kortenaken werken, Landelijke Kinderopvang, de stad Leuven met een project en ook het project dat de provincie met de vijf provincies vorig jaar heeft afgerond, nl. de sociale kaart, en de zoeker daarin voorgesteld. Blijkt dat er een groot verschil is in aanpak: waar kleinere gemeentes eerder op zoek gaan naar iets creatief, dat ze lokaal kunnen invullen en dat een digitaal systeem eerder iets is voor een stedelijk gebied.

Waar we wel moeten rekening mee houden is; Kind & Gezin heeft twee jaar geleden geprobeerd om een groot systeem van kinderopvangzoeker op poten te zetten. In de onderzoeksfase, waar men dat in praktijk wilde brengen, bleek één van de grote knelpunten, dat je maar weet waar er vrije plaatsen zijn, als de voorzieningen dat ingeven. Anders heb je daar geen zicht op. Dat was één van de grote administratieve knelpunten, waarop Kind & Gezin dan gezegd heeft: we gaan niet verder met dat systeem. Dat is ook een beetje de vrees: we hebben ook een gelijkaardig systeem gehad in de provincie, waar we een soort booking tool hadden voor kortverblijven van senioren. Daar merkten we dat bijvoorbeeld OCMW-voorzieningen niet opgaven of ze vrije plaatsen hadden. Men reserveerde die plaatsen voor de eigen inwoners. Dan werkt zo’n systeem niet. In die zin zullen we moeten zien hoe het werkveld en de gemeentes zich daarrond gaan organiseren.

Maar ik denk dat het belangrijk is dat we zien dat er een verschil is op locaties, waar mensen bijna zó weten waar opvangvoorzieningen zijn of waar dat je echt in een grotere omgeving komt waar dat zoekwerk teveel tijd en energie zou vragen.

Ik denk dat we ook niet de illusie mogen koesteren, dat we – welk systeem we ook hebben aangoede ondersteuning van die ouders in die zoektocht – geen plaatsen vrijmaken. Want dat is wat we soms verwachten: want dan vinden we zeker een plaats en kunnen we die toekennen … dat dat ook bij Kind & Gezien ook een beetje hen weerhouden heeft om het systeem op te zetten. Men dacht dan: we schrijven ons in, we vinden ergens een plek die open is, en dan zijn we daar ook automatisch ingeschreven… en zo werkt het niet. Het is veel complexer dan alleen een systeem te kopen en dan te zeggen: nu hebben we een échte oplossing

Provincieraadslid Lucia Dewolfs (N-VA): Ik ben tevreden met die achtergrondinformatie, maar ik heb nog geen antwoord gekregen op mijn concrete vraag: is de provincie dan al gecontacteerd geweest?

Gedeputeerde Monique Swinnen (CD&V): «Het is n.a.v. die vraag dat  we de studiedag en verschillende partners hebben samengebracht om te delen: hoe pak je dit nu aan, en ook Kind & Gezin daarbij betrokken.»

Provincieraadslid Lucia Dewolfs (N-VA): Akkoord, maar zijn er dan na die bijeenkomst nog andere concrete afspraken gemaakt?

Gedeputeerde Monique Swinnen (CD&V): «Neen, omdat die knelpunten die ik net aanhaalde: dat zijn gewoon dingen waar we rekening mee moeten houden, eender wie, welk systeem op poten zet.»