Mondelinge vraag: incident provinciaal domein Diest

Op 20 september 2015

PROVINCIERAADS VLAAMS-BRABANT - vergadering

Mondelinge vraag van mevrouw Hilde Kaspers van 20 september 2015 over het incident in het provinciaal domein te Diest op 4 juli 2015.

Mevrouw Kaspers licht toe dat het schitterende weer tijdens de voorbije zomer tot een stormtoeloop naar het provinciedomein Halve Maan leidde. Ondanks de extra inzet van de politie extra-muros (talrijke identiteitscontroles, grondige controle van de voertuigen, controles aan het station Diest, bijstand aan de inspecteurs van De Lijn) ontstond er op zaterdag 4 juli toch een ernstig incident. Ze citeert uit het politieverslag (bron: website politie Diest, bericht van 05.07.2015):

“Als gevolg van het oplopend aantal bezoekers beslisten we om zeven extra medewerkers in te zetten. Die voormiddag werden we onder andere al snel geconfronteerd met één grote chaos aan de kassa; wachtrijen van 2u30 onder een brandende zon. De bezoekers waren massaal en heel vroeg afgezakt naar Diest. Ze stonden reeds voor 9u aan de poort aan te schuiven. Op ons aangeven werden er maatregelen genomen om water te
verstrekken en de rij wachtenden te kanaliseren. We leverden ook bijstand bij de evacuatie van een bezoeker om medische redenen. Omstreeks 17u30 was er in die massa dan ook heel weinig nodig om de situatie te laten ontploffen. Nadat een redder enkele bezoekers aanmaande om voorzichtig te zijn en geen andere mensen in gevaar te brengen in het zwembad, werd een collega bewaker het voorwerp van agressie. Hij werd hierbij gewond in het aangezicht. Dit was voldoende om een dreigende en aanzwellende massa tegenover de verzamelde wachters, privébewakers en twee van onze medewerkers te plaatsen. Pas nadat onze collega's besloten om de confrontatie niet aan te gaan,
deinde de massa uit en kwam de rust terug. De situatie is dan ook niet verder geëscaleerd. Een confrontatie had geen zin niettegenstaande wij op heel korte tijd een relatief grote politiemacht ter plaatse brachten. Met dank aan de collega's van de aangrenzende politiezones en de
spoorwegpolitie. Lastens de agressor wordt een proces-verbaal opgesteld.”

In deze context stelt ze de volgende vragen:

De recreatiedomeinen zijn al jaren vragende partij om via het lezen van de ID-kaart, een databank te kunnen aanleggen, zodat de gegevens uitwisselbaar worden voor de verschillende recreatiedomeinen in Vlaanderen/België. Vastgesteld wordt immers dat
personen die in domein X geweerd worden, naar domein Y gaan. In 2011 en 2012 werd reeds een wetsvoorstel ingediend, maar hier is verder niets mee gebeurd. Is de provincie Vlaams-Brabant nog steeds vragende partij voor een aanpassing van de wet (geïnspireerd op de wet 21.12.1998 betreffende de veiligheid bij voetbalwedstrijden)?
Op 30 juli 2015 vond er op het kabinet van de bevoegde gedeputeerde een overleg plaats met alle betrokken actoren om eventueel nog bijkomende maatregelen te nemen. Zijn er concrete maatregelen uit dit overleg gekomen?

Antwoord:

De heer Zelderloo, gedeputeerde, antwoordt dat dergelijk wettelijk initiatief moet genomen worden door de federale overheid. Het uitwisselen van persoonsgegevens zou wel kunnen bijdragen tot een verhoging van de veiligheid in de domeinen die hieraan nood hebben. De incidenten van 4 juli
2015 waren de eerste van deze aard sinds 2003.

Hij stelt dat onmiddellijk na het incident, het domein het aantal privé-bewakingsagenten heeft verdubbeld, de ID-controle zeer strikt toegepast werd en telefonisch en via de sociale media ontraden werd om wegens de zeer grote drukte die dag nog naar het domein te komen. Hij licht toe dat op het ad hoc overleg van 30 juli 2015 verschillende mogelijke maatregelen werden besproken, zoals infrastructurele aanpassingen, tariefbepaling, bezoekerscapaciteit, personeelscapaciteit. Op 9 oktober 2015 vindt er een veiligheidsoverleg plaats over de evaluatie van het seizoen waar mogelijke voorstellen tot verhoging van de veiligheid opnieuw aan bod zullen komen. Aan de deputatie zal nadien een concreet dossier worden voorgelegd.

Mevrouw Kaspers vraagt of tijdens het overleg van 9 oktober 2015 ook de politie aanwezig zal zijn.

De heer Zelderloo, gedeputeerde, bevestigt dat zowel de verantwoordelijken van de dienst recreatie als de betrokken burgemeester en de politie aanwezig zullen zijn.