Mondelinge vraag: over het nieuwe logo van de provincie Vlaams-Brabant

Op 20 januari 2015

PROVINCIERAAD VAN VLAAMS-BRABANT - vergadering van 20 januari 2015

Mondelinge vraag van N-VA-provincieraadslid Diederik Dunon over het nieuwe logo van de provincie Vlaams-Brabant.


De heer Dunon licht toe dat het nieuwe logo van de provincie sinds kort het provinciehuis siert. Hij wenst hieromtrent te weten:

•  wat de visie is achter dit nieuwe logo, vergeleken met het oude? Waarom was er net nu zo dringend nood aan?
• aan welke voorwaarden het ontwerp specifiek diende te voldoen?
• of de deputatie een raming kan geven van de totaalkost van het nieuwe logo? Voor de plaatsing van het nieuwe logo is alvast een bedrag voorzien van 40.000 euro. Er zijn echter ook een heleboel andere kosten. Hij denkt daarbij aan de vernieuwing van publicaties, briefhoofden, website,… en niet te vergeten de kost voor de ontwikkeling van het logo zelf.
• waarom werden voor de ontwikkeling van het logo zelf meerdere ontwerpfirma’s betrokken? De eerste firma zou slechts één model logo hebben ontworpen. Klopt dit? Waarom was het niet het juiste en waarom werd slechts één model voorgesteld?
•  Of de leden van het bureau analoog zullen worden vergoed voor de geleverde inspiratie aangezien zij er nog een ‘streepje hebben bij getrokken’?

Mevrouw Swinnen, gedeputeerde, antwoordt dat het logo reeds 20 jaar bestond en werd ontworpen in een tijd dat nog op print werd gewerkt. Het oude logo bleek niet geschikt voor online communicatie. Het was te klein en niet pront genoeg aanwezig tussen andere logo’s. Daarom werd de opdracht gegeven eerst te sleutelen aan het bestaande logo. Het resultaat voldeed echter niet.
Ze legt uit dat ondertussen een traject liep rond kernpropositie. Hieruit is gekomen dat Vlaams-Brabant een kruispunt van vele werelden is, wat een goed beeld geeft van onze provincie.
Aan de hand hiervan werd een nieuw logo ontworpen. Het resultaat is een strak en sober logo dat veel meer toepassingsmogelijkheden heeft.

Ze voegt toe dat de firma die het nieuwe logo voor onze provincie heeft ontworpen ook het logo voor B-post en de stad Antwerpen heeft gemaakt. De totale kostprijs voor de ontwerpfases en de uitrol van de hele huisstijl bedraagt 48.000 euro. Voor de realisatie van een aantal aanpassingen, zoals de installatie van het logo op de voorgevel en het voorzien van enkele logo’s in het provinciehuis, werd 40.000 euro voorzien maar heeft uiteindelijk ongeveer 25.000 euro gekost. De andere kosten die werden gemaakt zijn eerder besparingen dan kosten. De stockage werd immers zoveel mogelijk weggewerkt, het aantal versies omslagen werd beperkt en het briefpapier hoeft niet meer vooraf gedrukt te worden. Ze betreurt dat er op de sociale media reeds bedragen werden gelanceerd en dat er niet werd gewacht op het antwoord vanuit de deputatie.

Wat de vraag over het ‘streepje’ betreft, gaat het over een taalkundig streepje. Ze besluit dat dit misschien een vrouwelijk standpunt is maar na 20 jaar, is een nieuw kleedje best verantwoord.

De heer Dunon vraagt waarom er voor de ontwerpfirma’s tweemaal 82.000 euro staat genotuleerd in de notulen van de deputatie.

Mevrouw Swinnen, gedeputeerde, zegt dat deze bedragen misschien in de oorspronkelijke bestekken hebben gecirculeerd maar dat ze vooral kijkt naar de uiteindelijke rekeningen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is