Mondelinge vraag: ruiming van de Deisbeek

Op 27 oktober 2015

PROVINCIERAAD VAN VLAAMS-BRABANT -  vergadering van 27 oktober 2015

Mondelinge vraag van mevrouw Lucia DEWOLFS, N-VA-fractie, van 26 oktober 2015 met betrekking tot de ruiming van de Deisbeek en antwoord van mevrouw Swinnen, gedeputeerde.

Mevrouw Dewolfs licht toe dat in november 2014 de Deisbeek volgens alle regels van milieubeheer werd geruimd in opdracht van de stad Landen. Recent ruimde ‘Watering de Kleine Gete’, de Deisbeek zonder rekening te houden met om het even welk milieuaspect hoewel er pas een ruiming had plaatsgevonden in november 2014. Ze zegt dat noch de stad, noch de provincie Vlaams-Brabant, noch het Agentschap Natuur en Bos (ANB) hiervan werden verwittigd. Het resultaat is een diep uitgebaggerde beek zonder structuur waaruit alle leven is verdwenen. Vissen stierven daarbij roemloos in de modderbrij op de oever van de beek. Ze stelt dat de aangerichte schade vermoedelijk onherstelbaar is. De stad Landen, het ANB en Natuurpunt zijn zwaar verontwaardigd over deze ruimingswerken en eisen een onderzoek naar de verantwoordelijken. Zij richten zich daarbij tot de Natuurinspectie van het Agentschap Natuur en Bos.

In deze context stelt ze de volgende vragen:
- Was het provinciebestuur op de hoogte van deze ruiming?
- Wat is de houding van het provinciebestuur met betrekking tot deze gang van zaken?

Antwoord:
Mevrouw Swinnen, gedeputeerde, zegt dat deze vraag strikt genomen niet hoeft beantwoord te worden aangezien de werken uitgevoerd werden door een ander openbaar bestuur. Ze wenst deze vraag echter wel te behandelen omdat het belangrijk is de bevoegdheden duidelijk te stellen. Ze zegt dat de Deisbeek een niet-geklasseerde waterloop is. Het gedeelte waar de Deisbeek uitmondt in de Waarbeek, is bij de herklassering van derde naar tweede categorie ingedeeld. Ze legt uit dat deze waterloop wordt onderhouden door de ‘Watering de Kleine Gete’. De provincie heeft daar als bestuur geen toezichtsopdracht op omdat het hier een autonoom bestuur betreft.

De gemeente betaalt het onderhoud voor het eerste stuk van de Deisbeek. De provincie betaalt daarentegen het onderhoud van het stuk waterloop van de tweede categorie. Ze zegt dat vanuit de provincie wordt verwacht dat, iedereen die onderhoudswerken uitvoert, verondersteld wordt dit te doen volgens de vooropgestelde kwaliteitseisen. Ze legt uit dat er, naar aanleiding van het bericht in de krant, contact werd opgenomen met de lokale waterloopbeheerders. De bekkencoördinator voor het Demerbekken, de heer Jan Van Velp, heeft reeds een uitnodiging gestuurd om alle betrokken partijen rond de tafel te krijgen zodat dergelijke incidenten in de toekomst kunnen vermeden worden. Bij navraag bij de ‘Watering de Kleine Gete’ was men van geen kwaad bewust. Ook bij de provincie werden de ruimingswerken niet gemeld. Ze stelt vast dat het hier vooral gaat over een gebrek aan communicatie.

Bijgewerkt 28.12.2015

«Aangepast beheer Deisbeek in Landen voor zeldzame vissoort» (bron: Provincie Vlaams-Brabant, 15.12.2015)

De provincie Vlaams-Brabant, de Watering van de Kleine Gete, de stad Landen, het Agentschap voor Natuur en Bos en Natuurpunt hebben een aangepast beheer afgesproken voor de Deisbeek in Landen. Zo kan de beek terug uitgroeien tot het biotoop van de zeldzame rivierdonderpad.

«Nadat enkele weken geleden grote ongerustheid was ontstaan over het effect van ruimingswerken op het visbestand in de Deisbeek in Landen, heeft de provincie Vlaams-Brabant een overleg georganiseerd met alle partners om afspraken te maken over een aangepast beheer van deze beek. (...) De provincie Vlaams-Brabant, de Watering van de Kleine Gete, de stad Landen, het Agent­schap voor Natuur en Bos en Natuurpunt bespraken onder leiding van Jan Vanvelk, coördinator van het Demerbekken, de manier waarop een aangepast beheer ertoe kan zorgen dat de Deisbeek een geschikte biotoop kan worden voor de rivierdonderpad. De rivierdonderpad is een zeldzame vissoort die in het Demerbekken tot voor kort enkel nog in de Dorpsbronbeek in Orsmaal voorkwam.

Om de overlevingskansen van deze soort te vergroten, heeft het Agent­schap voor Natuur en Bos enkele exemplaren uitgezet in de Deisbeek, een kleine niet-geklasseerde waterloop met heel zuiver water. (...) Op basis van de afspraken werkt de Watering een specifiek onderhoudsprogramma uit voor de Deisbeek. De bedoeling is om het voortbestaan van zeldzame vissen te bevorderen  zonder enig nadelig effect voor gebouwen of landbouwpercelen.