Persbericht. 'Provincie maakt zichzelf overbodig'. Eén derde van raadsvoorstellen gaat over eigen zitjes.

Op 18 mei 2016

‘De provincie Vlaams-Brabant timmert stevig aan de weg om zichzelf overbodig te maken’, stelt provincieraadslid Diederik Dunon uit Aarschot. Dat komt niet omdat de bevoegdheden Welzijn, Gezondheid, Sport, Cultuur en Jeugd nog deze legislatuur worden overgeheveld naar Vlaanderen. Wel omdat er in vergelijking met vorige jaren,  op de provincieraad  steeds minder relevante dossiers op tafel komen. Eén derde van alle agendapunten die de provincieraad tot dusverre dit jaar behandelde, betrof de aanstelling of vervanging van provincieraadsleden uit de meerderheid in intercommunales, vzw's...

Diederik Dunon: ‘Wegens gebrek aan agendapunten worden commissievergaderingen aan de lopende band geannuleerd. Ook vergaderingen met één agendapunt zijn meer regel dan uitzondering. De commissievergadering Financiën van maart jl. werd zelfs, wars van het huishoudelijk reglement, afgehandeld per e-mail.’

Financiële middelen

Tot op vandaag blijft de provincie evenwel fors financiële middelen inzetten voor o.a. Welzijn, Gezondheid, Sport en Cultuur. Maar de doelstellingen klinken veelal vaag en de concrete resultaten blijven vaak uit. Dunon: ‘De provincie blijft, ondanks de investering van miljoenen subsidies voor bijvoorbeeld welzijnsvoorzieningen, met een achterstand kampen. Dat geldt met name voor het arrondissement Halle-Vilvoorde. Die achterstand is zelfs lichtjes toegenomen in vergelijking met andere provincies.’

Afslankingskuur

Hoewel de provincie geen direct belang heeft bij participaties in intercommunales, blijft de meerderheid er anderzijds wel warmpjes in zetelen. Ook aan die historisch gegroeide situatie komt stapsgewijs verandering: de provincies mogen in de toekomst nog tot maximaal 30 procent van de aandelen te bezitten. Nu is dit in een aantal gevallen nog 50 procent. Ondertussen blijft het evenwel wachten op een afslankingskuur voor de provinciale vertegenwoordiging in dergelijke verenigingen… Dunon: 'Van de 61 voorstellen die de provincieraad dit jaar al heeft gestemd, handelden er 21 over aanstellingen en vervangingen van provincieraadsleden van de meerderheid in intercommunales en vzw's allerhande.'

Dunon: ‘Recent verwierp de provincie het waarderingsverslag van het adviesbureau KPMG om de 50 procent-participatie van de provincie in de Provinciale Brabantse Energiemaatschappij (P.B.E.) af te bouwen tot 30 procent. Gedeputeerde Tom Dehaene (CD&V), tevens bestuurder van P.B.E., vraagt zelfs het dubbele bedrag in ruil voor de afslanking van de Vlaams-Brabantse participatie. Zulke onderhandelingen met dubbele pet gaan niet alleen ten nadele van de gemeenten, maar spelen bovendien in de kaart van medeparticipant; de provincie Waals-Brabant.'

Hoe waardevol vond je dit artikel?