«Onvrede over geschrapte bijeenkomsten bij provincie»

Op 3 februari 2021, over deze onderwerpen: provincieraad
provincieraad Vlaams-Brabant

Raadsvoorzitter Linda Van den Eede (N-VA): “Er zijn gewoon te weinig agendapunten”

«(...) Voorzitter van de provincieraad Linda Van den Eede (N-VA) begrijpt de kritiek niet. “Het is toch onverantwoord om een raad samen te roepen – en bijgevolg ook zitpenningen te betalen – voor amper twee agendapunten?”, zegt ze. “Ja, er zijn enkele raden afgelast. Eentje kwam door het begin van de coronacrisis, waarin we niet snel een digitaal alternatief konden organiseren. De andere twee waren door een gebrek aan agendapunten.”

Decreet aanpassen

Maar hoe kan het dan dat er met amper tien verplichte vergaderingen per jaar toch nog te weinig agendapunten zijn voor een grote provincie als Vlaams-Brabant? “Persoonsgebonden dossiers zoals sport en welzijn zijn sinds 2018 niet langer onze bevoegdheid. Dat maakt toch een verschil van zo’n 100 agendapunten op een jaar. Daarnaast is de provincie uit de intercommunales moeten treden, waardoor aanstellingen en toelichtingen die daarmee te maken hebben, ook wegvallen. Ten slotte is ook het bedrag waarvoor dossiers naar de provincieraad moeten komen, door de hogere overheid opgetrokken van 70.000 naar 100.000 euro. Er zijn dus meer dossiers waarover de deputatie gewoon zelf kan beslissen”, zegt Van den Eede. Vlaams Belang pleit ervoor om dossiers waarover nu alleen de deputatie een beslissing moet nemen, toch terug naar de provincieraad te halen. Van den Eede meent dat het decreet aangepast moet worden zodat de provincieraad niet langer tien keer per jaar moet samenkomen. “Er zijn gewoon te weinig punten voor tien vergaderingen.”»

Artikels in bijlage:

- Oppositie misnoegd over geschrapte bijeenkomsten bij provincie. De Standaard (Regio Vlaams-Brabant). p. 17.

- Onvrede over geschrapte bijeenkomsten bij provincie. Het Nieuwsblad (editie Pajot Brussel Rand). p. 2.

- Oppositie vindt dat provinciebestuur zijn eigen graf delft. Onvrede over geschrapte bijeenkomsten: "Een kaakslag voor raadsleden". Het Nieuwsblad (editie Leuven Hageland). p. 1